Friday, September 17, 2010

Innalillah..Buat arwah Makngah

15 Sept

Jam 6.50 ptg -
Panggilan telefon yg kubuat untuk bertanyakan aktiviti famili ttg hari cuti umum 16 sept bertukar menjadi satu kejutan..kejutan yang sudah dijangka akan berlaku. Makngah telah meninggal dunia..

Innalillahiwainna ilaihirojiun..

Arwah paralized (half brain death) selama hampir 4 thn. Dalam tempoh tu, arwah tak boleh bergerak, makan, bercakap atau melakukan apa-apa aktiviti seperti orang normal. Arwah hanya mampu terbaring dan terlantar di atas katil. Makan dan minum pun hanya dengan susu khas melalui tiub yang disambungkan ke perut..Sungguh kasihan..Keadaan arwah nazak dan nafas arwah menjadi tidak menentu sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Abah dan mama ada di kampung, Astana Raja, Rembau. Aku pada waktu tu ada di bilik mahallah di UIA, lepas pulang dari kerja.

Jam 7.30 mlm -
Usai solat maghrib, aku pulang ke Seremban dan mengambil adik di rumah dan kami pulang ke Rembau, kampung kami.

Jam 10 mlm -
Alhamdulillah, aku dan adik selamat sampai ke kampung. Jenazah arwah terbaring kaku di anjung tingkat atas rumah wan ku. Ramai juga sedara mara yg sudah dtg dan menjenguk arwah, walaupun belum semua. Aku dan famili sempat membaca Yassin utk disedekahkan kepada arwah.


16 Sept

Jam 10.45 pagi -
Jenazah sedang dimandikan ketika kami sampai ke kampung. Semalam kami balik ke Seremban, tak jadi tidur kampung sebab adikku kena kerja (praktikal). Setelah dikapankan, jenazah dibawa dalam van jenazah untuk disolatkan di masjid kampung sebelum dikebumikan di kawasan perkuburan Islam kampung kami.

Jam 11.45 pagi -
Kami (Aku, adik dan sepupu) menuju ke pusara dgn kereta. Ini kali pertama dalam hidupku aku melihat jenazah dikebumikan. Entah dari mana datangnya keberanian untuk menyaksikan semua itu. Dari hal jenazah dimandikan, dikapankan sampailah dikebumikan, semuanya aku saksikan live dengan mata sendiri. Sebelum ni, nak tengok jenazah mandi pun tak berani huhu..

Sewaktu imam membaca talqin, aku jd insaf sendiri. Mati itu satu ketentuan yang tidak dapat dielakkan. Semua orang akan merasakan mati. Masanya aje yang berbeza..Ada yang cepat, ada yang lambat.. Beruntunglah bagi orang yang selalu bertaubat dan beramal soleh sepanjang hidupnya.. dan sengsaralah pula bagi orang kafir dan orang yang tidak sempat bertaubat semasa hayatnya lalu menemui ajalnya. Nauzubillahi min dzalik...

Walaupun kami semua sedih dengan pemergian arwah, namun kami redha. Arwah dah lama sakit dan menderita. Paling kasihan dengan Pakngah Samad (abang abah), suami arwah yang sangat sabar menjaga isterinya sepanjang tempoh itu. Inilah namanya cinta sejati... Walaupun isteri terlantar sakit dan tidak mampu berbuat apa-apa, tetapi Pakngah tetap setia menjaga isterinya. Kami kagum dengan ketabahan Pakngah. Tak semua suami yang dikurniakan sifat sabar dan setia seperti Pakngah. Apa pun, kami pasti Pakngah sudah redha dengan pemergian arwah isteri tercinta...

Sememangnya ketentuan Allah adalah yang terbaik. Al-Fatihah buat arwah Makngah, semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan hamba-Nya yang soleh dan solehah..Ameen.

2 comments: